De corona heeft afgelopen jaren voor veel verandering gezorgd in de werksituaties: op afstand werken, versnelling in digitalisering, minder sociaal contact op de werkvloer, minder directe aan- & bijsturing van manager, minder kennis delen. Kort samengevat: de medewerker is meer op zichzelf toegewezen waardoor het nog belangrijker is om medewerkers persoonlijke aandacht te geven.
4 redenen om juist nu te investeren in coaching:
- Verminderen van ziekteverzuim – 1e kwartaal 2022: Hoogste verzuimpercentage dat het CBS ooit heeft gemeten.
Door al de veranderingen en toename van complexiteit van de werksituatie is er een groei in ziekteverzuim als gevolg van stress. Coaching biedt preventieve oplossingen: vermogen om met verandering omgaan, inzicht geven in realiteit en zelf opgelegde werk druk, helpt om keuzes te maken en eerder nee te zeggen.
- Krapte op de arbeidsmarkt – 2022 recordhoogte aan openstaande vacatures (bron: CBS)
Door de krapte op de arbeidsmarkt is het nu nog belangrijker om te investeren in je medewerkers. Vragen zoals: hoe bind en boei je medewerkers zorgt dat bedrijven zich meer en meer gaan richten op hoe word ik een goede & aantrekkelijke werkgever.
- Sociaal kapitaal wordt vanaf 2022 een belangrijke & verplichte prioriteit bij organisaties (bron: CSRD).
In April 2021 heeft de Europese Unie de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) aangenomen. Het gevolg hiervan is dat bedrijven in de jaarrekening concreet moeten maken dat zij aandacht hebben voor de duurzame inzetbaarheid van hun medewerkers en op welke wijze zij de duurzame inzetbaarheid verbeteren.
- Vergroten van de arbeidsproductiviteit.
De veranderende wereld heeft gigantische impact op de arbeidsmarkt: veranderende eisen van de klant, versnelde digitalisering, automatisering en daardoor andere diensten en dus wordt er een andere aanpak van de werknemers gevraagd. Hoe krijg je medewerkers daarin mee?
Onderzoeken wijzen uit dat betrokken en gemotiveerde medewerkers de arbeidsproductiviteit vergroten van organisaties. Hierin is een coach die persoonlijke aandacht heeft voor de medewerker de sleutel tot succes. De coach spoort aan op intrinsieke motivatie en ontwikkeling. Coaches zetten medewerkers aan tot betere prestatie, ze koppelen werkdoelen aan persoonlijke doelen.